Nu är LBC Frakts tredje helt eldrivna tunga lastbil på plats och i drift. Denna gång handlar det om en anläggningsbil med kapacitet för att hantera upp till 74 ton i totalvikt.
Lastbilen, Scania P40, är den senaste i utvecklingen av elektriska lastbilar och en del av projektet Scania Pilot Partner.
Investeringen är en viktig del av LBC Frakts pågående – och fortsatta – omställningsarbete med sikte på 2030. Om Sverige ska klara av att bli en av världens första fossilfria nationer och för att nå klimatmålen i Agenda 2030 behöver transport- och logistikbranschen vara en del av lösningen.
– Vi kommer att se ett stort antal nya helt eldrivna fordon i vår fordonsflotta under 2023 och 2024. Det finns starka drivkrafter och krav från våra kunder att gå mot fossilfria lösningar och det finns en stor omställningsvilja i den värmländska industrin, säger Lars Reinholdsson, VD på LBC Frakt i Värmland AB.
Den nya anläggningsbilen från Scania är en stor investering, men har varit möjlig tack vare ett konstruktivt samarbete mellan LBC Frakt, Region Värmland, Skanska, Scania och Lecab Lastbilar.
Sedan tidigare har LBC Frakt två elektrifierade Scania i sin flotta. Det handlar om en lastväxlare som används i samarbete med Ragn-Sells samt en lastbil som används i samarbete med Bevego.
– Det är inspirerande att få jobba med logistikföretag och logistikköpare som är framsynta och förstår vikten av att anpassa sin verksamhet för att möta morgondagens krav och ligga i framkant.
Vi på Scania har en bred palett av produkter och tjänster som gör det möjligt att elektrifiera en stor del av de uppdrag som utförs redan idag samtidigt som det löpande kommer att ske lanseringar i produktportföljen för att på sikt kunna elektrifiera alla applikationer och uppdrag, säger Jimmie Bäckström, Försäljningschef på Lecab Lastbilar.
Är ni nyfikna på vad vi kan göra för dig & din verksamhet? Kontakta vännerna på Lecab Lastbilar, så hittar vi en lösning tillsammans!